کد مطلب:163129 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:265

مبانی نظریه
- تاریخ زندگی انسان، ابتدا با یك جبهه آغاز شده بود اما به تدریج زندگی مادی انسان ها را از هم جدا كرد و دو قطب متخاصم پدید آورد.

این مبنا به احتمال در معلومات مذهبی ریشه دارد و از داستان آدم علیه السلام نشأت می گیرد. آدم علیه السلام و حوا، همسر ایشان، به دلیل زندگی بهشتی و معنوی شان هیچ نزاعی با هم نكردند. پس از هبوط، به تدریج زندگی مادی در فرزندانشان تأثیر گذاشت و هابیل را با قابیل رویاروی كرد.

به هر روی، با توجه به این مبنا، همه ی تاریخ زندگی مادی انسان، همواره در معرض تخاصم و نزاع، میان حق و باطل هست. همه ی حق ها یك ماهیت دارند و همه ی باطل ها هم از یك سنخ هستند.

بدین صورت میتوان تصور كرد كه چگونه حسین علیه السلام به عنوان نماد حقیقت تاریخی به گونه ی مطلق ظهور می كند و یزید را به عنوان نماد


باطلیت تاریخی به گونه ی مطلق و رویاروی خود می بیند. و جنگ اجتناب ناپذیر تاریخی روی می دهد.

- گر چه گاهی این دو قطب به دروغ به هم می رسند و از هم شناخته نمی شوند اما بیش تر تاریخ به نزاع های آشتی ناپذیر آن ها آمیخته است..

این مبنا نیز به احتمال از باورهای دینی صاحب نظریه ناشی شده است. در تاریخ اسلام نمونه هایی بسیار از امتزاج شبهه آمیز و نیز از رویارویی شفاف میان حق و باطل وجود دارد. صاحب این نظریه، در آثارش به هر كدام، به تفصیل اشاره كرده است.